עלייה של 5% במחירים קבועים בהוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי |
|
מאת אבי בליזובסקי
שלישי, 28 אוגוסט 2018 00:23
|
![]() |
![]() |
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשבוע שעבר את דוח ההוצאה למחקר ופיתוח במגזר העסקי בשנת 2017 בה רשמה עלייה של 5% במחירים קבועים בהוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרח.י
• ההוצאה הלאומית למו"פ אזרחי הסתכמה בשנת 2017 בכ-57.8 מיליארד ש"ח - 4.5% מהתמ"ג לעומת 4.4% בשנת 2016.
• ההוצאה למו"פ אזרחי לנפש בישראל הגיעה בשנת 2017 ל-1,752 דולר (דולרים שוטפים במונחי שווי כוח הקנייה של התמ"ג) בעיקר בשל ריכוז גבוה של מרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות בישראל.
• במגזר העסקי הייתה עלייה של 5.6% בהוצאה למו"פ במחירים קבועים, לאחר עלייה של 9.5% בשנת 2016.
• בשנת 2016 55.6% ממימון המו"פ היה מחו"ל ו-29.5% מהמגזר העסקי.
• בשנת 2017 הופנו 55.6% מהוצאות משרדי הממשלה לקידום הידע הכללי (הכולל ברובו את ההקצבות למו"פ של הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה), ו-29.5% מהן הופנו לקידום טכנולוגיות תעשייתיות.
ההוצאה למו"פ אזרחי, במחירים שוטפים, שבוצעה במגזר העסקי הגיעה בשנת 2017 לכ-49.8 מיליארד ש"ח, שהם 86% מכלל ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי. יתר ההוצאה למו"פ בוצע במגזר ההשכלה הגבוהה - 11.4%, במגזר הממשלתי - 1.6% ובמגזר המלכ"רים הפרטיים היה הביצוע 1%.
2. ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, לפי מגזר מבצע 2015, 2017*
העלייה בהוצאה למו"פ במגזר העסקי ובפעילות מרכזי המו"פ הבין-לאומיים נמשכת
ההתפתחות במחירים קבועים משקפת עלייה של 5.6% בהוצאות למו"פ במגזר העסקי בשנת 2017, בהמשך לעלייה של 9.5% בשנת 2016 ושל 7.8% ב-2015.
במגזר העסקי נכללים בעיקר: ענף תכנות מחשבים ייעוץ בתחום המחשבים ושירותים נלווים אחרים (תוכנה), ענף מחקר מדעי ופיתוח (מו"פ) וענפי התעשייה.
בענף תכנות מחשבים, ייעוץ בתחום המחשבים נלווים אחרים (תוכנה) הייתה בשנת 2017 עלייה של 7.0%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 14.7% ב-2016. בענף מחקר מדעי ופיתוח (מו"פ), הכולל חברות הזנק, מרכזי מו"פ בין- לאומיים, חממות טכנולוגיות ומכוני מחקר, הייתה עלייה של 5.9%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 9.4% ב-2016. ההוצאה למו"פ, במחירים שוטפים, (כולל השקעות בנכסים קבועים ותשלומים לגורמי חוץ) במרכזי המו"פ של חברות רב-לאומיות בישראל בשנת 2016 הייתה 24.1 מיליארד ש"ח, עלייה של 8.7%, במחירים שוטפים, לעומת 2015. כל המו"פ שמבוצע בחברות אלה מיועד לשימוש בחו"ל. בענפי התעשייה הייתה בשנת 2017 עלייה של 2.3%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 1.6% בשנת 2016.
במגזר הממשלתי עלתה ההוצאה למו"פ בשנת 2017 ב-2.6%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 3.4% בשנים 2016 ו-2015. במוסדות להשכלה גבוהה הייתה עלייה של 1.0%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה דומה בשנת 2016. במגזר המלכ"רים הפרטיים עלתה ההוצאה למו"פ בשנת 2017 ב-1.9%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 5.5% בשנת 2016.
ההוצאה למו"פ אזרחי, במחירים שוטפים, שבוצעה במגזר העסקי הגיעה בשנת 2017 לכ-49.8 מיליארד ש"ח, שהם 86% מכלל ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי. יתר ההוצאה למו"פ בוצע במגזר ההשכלה הגבוהה - 11.4%, במגזר הממשלתי - 1.6% ובמגזר המלכ"רים הפרטיים היה הביצוע 1%.
העלייה בהוצאה למו"פ במגזר העסקי ובפעילות מרכזי המו"פ הבין-לאומיים נמשכת
ההתפתחות במחירים קבועים משקפת עלייה של 5.6% בהוצאות למו"פ במגזר העסקי בשנת 2017, בהמשך לעלייה של 9.5% בשנת 2016 ושל 7.8% ב-2015.
במגזר העסקי נכללים בעיקר: ענף תכנות מחשבים ייעוץ בתחום המחשבים ושירותים נלווים אחרים (תוכנה), ענף מחקר מדעי ופיתוח (מו"פ) וענפי התעשייה.
בענף תכנות מחשבים, ייעוץ בתחום המחשבים נלווים אחרים (תוכנה) הייתה בשנת 2017 עלייה של 7.0%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 14.7% ב-2016. בענף מחקר מדעי ופיתוח (מו"פ), הכולל חברות הזנק, מרכזי מו"פ בין- לאומיים, חממות טכנולוגיות ומכוני מחקר, הייתה עלייה של 5.9%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 9.4% ב-2016. ההוצאה למו"פ, במחירים שוטפים, (כולל השקעות בנכסים קבועים ותשלומים לגורמי חוץ) במרכזי המו"פ של חברות רב-לאומיות בישראל בשנת 2016 הייתה 24.1 מיליארד ש"ח, עלייה של 8.7%, במחירים שוטפים, לעומת 2015. כל המו"פ שמבוצע בחברות אלה מיועד לשימוש בחו"ל. בענפי התעשייה הייתה בשנת 2017 עלייה של 2.3%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 1.6% בשנת 2016.
במגזר הממשלתי עלתה ההוצאה למו"פ בשנת 2017 ב-2.6%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 3.4% בשנים 2016 ו-2015. במוסדות להשכלה גבוהה הייתה עלייה של 1.0%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה דומה בשנת 2016. במגזר המלכ"רים הפרטיים עלתה ההוצאה למו"פ בשנת 2017 ב-1.9%, במחירים קבועים, בהמשך לעלייה של 5.5% בשנת 2016.
עלייה במספר המועסקים במו"פ העסקי
84,203 מועסקים עבדו בשנת 2016 במחקר ופיתוח במגזר העסקי, כולל מועסקים במו"פ בבתי החולים הכלליים (עלייה של 9.3% לעומת 2015), מהם 79,731 משרות מלאות (עלייה של 9.3% לעומת 2015).
התפלגות המועסקים לפי רמת השכלה מראה כי בשנת 2016, ל-5% מהם היה תואר שלישי, ל-76% היה תואר שני וראשון, ל-12% הייתה תעודת הנדסאי וטכנאי ול-7% מהם הייתה השכלה אחרת.
מימון משרדי הממשלה, כולל ות"ת, הופנה בעיקרו לחברות העסקיות ולמוסדות להשכלה גבוהה
הוצאות משרדי הממשלה למו"פ אזרחי הסתכמו בשנת 2017 ב-7.7 מיליארד ש"ח. הוצאות אלה כללו ביצוע מחקרים, הזמנת מחקרים מגורמים אחרים והעברות למימון מו"פ במגזרים אחרים, לרבות הוועדה לתכנון ולתקצוב של ההשכלה הגבוהה (ות"ת). התפלגות הוצאות משרדי הממשלה למו"פ אזרחי (ללא ות"ת) מראה כי הביצוע העצמי היה 14.1% מכלל ההוצאה ובוצע ברובו על ידי משרד החקלאות ופיתוח הכפר (77%). 11.3% מההוצאה הופנו להזמנת מחקרים מגורמי חוץ ו-51.8% היו העברות למימון מו"פ בכל המגזרים, לרבות ביצוע בחו"ל.
רוב מימון המו"פ של משרדי הממשלה, ללא ות"ת, נעשה על ידי משרד הכלכלה. 38.7% מכלל הממון הופנו למגזר העסקי.
מימון משרדי הממשלה, כולל ות"ת, לפי יעדים מראה כי בשנת 2017 הופנו 55.6% מההוצאות לקידום הידע הכללי, שכולל ברובו את מימון הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, ומופנה לאוניברסיטאות בישראל. בנוסף על כך, הופנו 29.5% מההוצאות לקידום טכנולוגיות תעשייתיות. עיקר ההוצאות בתחום זה היו מענקים שנתן משרד הכלכלה לחברות עסקיות. 5.8% מההוצאות הופנו למחקרים לפיתוח החקלאות, 2.8% הופנו למחקרים בתחום השירותים החברתיים, חינוך, עבודה, רווחה, קליטת עלייה וכד', ו-2.5% הופנו לפיתוח תשתיות (כולל מחקרים בתחבורה ותכנון עירוני וכפרי).
|
)